V současném designu interiérové tvorby je výrazně přítomna skutečnost, že v módě nejsou žádné barevné trendy. Uvedl to pro TASR pravidelný návštěvník Milánského týdne designu, interiérový architekt Michal Lalinský.
Přestože se na největší světové designérské akci na Milánském týdnu designu prezentovaly i barevné akcenty interiéru, Lalinský upozornil, že barevné trendy lze definovat v módě a v oblečení, které lze snadno obměňovat. „Měnit ale každoročně v závislosti na módních trendech čalounění sedačky nebo pohovky je nesmysl,“ dodal.
Definování barevných módních trendů je oblíbeným tématem designových žurnalistů a lidí, kteří reflektují nábytkový design. Podle odborníka však jde často o zjednodušování přístupu. „V roce 2006 byla velmi módní olivově zelená barva, následovala ji fialová, ale konkrétní barevnostní kódy a jejich sledování je v případě designu zbytečné,“ vysvětlil.
Zároveň dodal, že dnes v interiérovém designu paralelně funguje černo-bílá barevnost do béžových nebo křepelčích šedých odstínů, ale zároveň je výrazně uplatňována primární barevnost velmi jasných a jednoduchých odstínů sytých barev, většinou ne v souladu, ale iv kombinaci neočekávaných barevných tónů, jako například červená s oranžovou.
V kontextu hodnotových přehodnocení v době hospodářské krize a zpytování sebe sama jsou při vnímání barevnosti interiérových celků barvy v interiérech tlumeny do klidných a pokorných kompozicí, což souvisí is doporučenou volbou barev v interiéru. K jednoduchým a tlumeným tónům patří například odstíny béžové, zlatavého odlesku, medu a jiné jednoduché a tlumené tóny.
„Na druhé straně lidé mohou volit barvu, která se jim líbí. Pro multifokální dobu, kterou v současnosti žijeme, je charakteristické, že existuje vedle sebe několik a často protikladné proudy,“ uvedl Lalinský.
In jsou podle něj obnaženy bílé prostory až minimalistického charakteru stejně jako barokní ornament na stěnách. Vše závisí na individualitě a vkusu obyvatele interiéru.
„Lidé intuitivně vědí, v jakém barevném interiéru se cítí dobře. Co možná nevědí nebo netuší, jsou možnosti vizuálních a optických korekcí, které dokáže barva v prostoru udělat,“ zdůraznil s tím, že například příliš dlouhá a úzká místnost se dá správnou volbou barev zkorigovat.
V posledních letech zažívá při barevné úpravě interiérů svoji renesanci tapeta. „Není to však tapeta, kterou známe ze sedmdesátých let minulého století z panelákových bytů. V současnosti se vyrábějí velmi kvalitní tapety a renesanci zažívá i textilní tapeta, která je interiérovým dekorativním prvkem známým z klasicistních paláců,“ vysvětlil.
Při grafickém ztvárnění tapety fungují rozmanité vzory jako struktura, figurativní motivy v podobě květin, zvířat, siluet lidí. „Toto vše je akceptovatelné a je přijatelnou formou interiérového ztvárnění. I když nelze říci, že by šlo o trend, zvýšení možností úpravy stěn, například iv podobě tapet nebo texturálních omítek souvisí s tím, že současný konzument má neomezené množství možností, co si může do interiéru vybrat,“ řekl.
Při volbě barev interiéru by si měli lidé uvědomit, že zásahy jsou trvalejšího charakteru a kvalitu prostředí budou ovlivňovat dlouhodoběji. „Nemá smysl volit jen to, co je módní. Interiér není halenka, která se dá nenosit. Při volbě barev stavěného interiéru, tedy ne mobiliáře, by si měli zvážit a být zvláště opatrní,“ upozornil s tím, že mají-li rádi výraznější barvy, mohou si je zvolit, ale je vhodnější, pokud dají přednost jemnějším a pastelovým odstínům.
„Důležité je barvy i vhodně doplňovat a nekombinovat jejich velké množství. Barevnost spíše stavět na jednom odstínu doplněném neutrálními barvami, jakými jsou černá a bílá a odstíny šedé nebo tlumených barev,“ uzavřel Lalinský.